Пилотно фундиране
През последните години, пилотното фундиране навлезе широко в нашата строителна практика. Проектирането на пилотни фундаменти представлява сложна и интересна инженерно – техническа задача. МСК АД разполага с техника и специалисти за изпълнение на пилотни фундаменти със забивни стоманобетонови пилоти и укрепване на изкопи чрез забиване на стоманени профили /тип „Берлинска стена“/ или стоманобетонови и стоманени шпунтови стени. Най – често използваните стоманобетонови пилоти се произвеждат с напречно сечение 30х30 и 35х35см. и дължина до 15м. Чрез снаждане на пилотите и в зависимост от инженерно – геоложките условия, може да се постигне дълбочина на фундиране до 25-30м.
Кои са основните предимства на този начин на фундиране, които се приемат от проектантите за предпочитани:
- Използване на слабо обработваеми или необработваеми площи за строителство на промишлени сгради
- Независимост на строителството от нивото на подпочвените води
- Значително намаляване на земно изкопни и насипни работи за преодоляване на терени със слаби и пропадъчни почви и повдигане на фундаментите на необходимата кота чрез така наречения „висок ростверк“
- Намаляване до минимум неизбежните за сгради и съоръжения слягания, а в редица случаи, тяхното пълно премахване.
Изпълнението на пилотно фундиране чрез забивни пилоти има и редица други предимства, като:
- Ускоряване сроковете на строителство
- Напълно механизиран процес
- Висока надеждност и ефективност на изпълнението
В зависимост от енергията на удара на чука и други фактори, се употребява термина „отказ на пилота“. Това е потъването на пилота при един удар на чука. Препоръчително е отказа на пилота за последните десет удара да не е по – малък от 2,5мм на удар. По този начин, чрез емпиричната формула, се определя динамичното изпитване на пилота, което не е абсолютно точно, но достатъчно достоверно за носимоспособността на пилота. Обикновено тези стойности варират от 40 до 80 тона вертикален товар на пилот. Хоризонталните сили във фундаментите се поемат от наклонени пилоти до 15°. Този процес се използва при пробно пилотно фундиране /от 1 до 5 пилота/ за определяне, както проектната носимоспособност на пилота, така и неговата дължина.
В заключение, методът на фундиране чрез забивни пилоти е изключително надежден, тъй като в момента на забиване на пилотите, всички участници в строителния процес придобиват представа за носимоспособността на фундирането и намират бързо и качествено решение за укрепване на земните маси.